Existuje lepšie miesto na písanie článku o detstve ako u babky? NE! 🙂 Spomienky z detstva sa mi vynárajú pri každom pohľade okolo jej domu. Jediné, čo som vtedy vyhľadávala, boli ľudia, ktorí so mnou chceli vymýšľať nejaké blbosti, loziť po stromoch alebo sa jednoducho zabávať. Potrebovala som len parťáka. Je to podľa mňa celkom prirodzené, keď sa človek ocitne v novom prostredí. Najjednoduchším spôsobom, ako sa doňho čo najskôr zasadiť, je vytvoriť si kontakt s človekom, ktorý sa ti niečím zapáči.
Stále pobehuje s kamošmi vonku!
S medziľudskými potrebami sa zaoberal aj Sullivan (1953), keď skúmal prispôsobenie detí do určitého prostredia. Prišiel na to, že medziľudské potreby sa od narodenia nabaľujú. Vždy potrebujeme viac a viac. Bábätká do 2 rokov potrebujú nežnosť v zaobchádzaní, reagovaní a tú väčšinou dostanú od rodičov. Deti vo veku 2-6 vyhľadávajú priateľstvá a spoločnosť na hranie. Od 6-9 roku života je akceptácia nielen od rodičov, ale aj rovesníkov veľmi dôležitá. Pri nástupe do školy sa im rapídne mení prostredie, s ktorým potrebujú byť samostatne prepojení. Vekom sa prehlbujú vzťahové potreby a mladí ľudia od 9-12 rokov vytvárajú intímnejšie, teda bližšie vzťahy s kamarátmi (väčšinou) rovnakého pohlavia. Sexuálne potreby sa objavujú medzi 12-16 rokom a tie sú uspokojené tými, ktorí ich priťahujú.[1]
Funkcia priateľstva
Tieto potreby odzrkadľujú celkovú funkciu priateľstva. Trávenie spoločného času aktivitami, ktoré deti bavia a spájajú. Kamaráti tiež slúžia ako inštrumentálna pomoc, keďže od seba očakávajú, že im kamarát skôr pomôže ako cudzinec. Mať kamaráta znamená mať emocionálnu podporu, že sa niekomu môžeš vyrozprávať a spoľahnúť sa, že ťa podporí, neodsúdi a neohovorí. To v tebe vytvára pocit bezpečia a v istom zmysle ťa ochraňuje pred úzkosťou a inými negatívnymi stavmi. Keď ti kamarát poskytne podporu v ťažkých životných situáciach, tak je zrejmé, že je preňho tvoje šťastie dôležité. V mladom veku priateľstvá dodávajú ľuďom pocit hodnoty a kompetencie. Vďaka kamarátstvam sa deti tiež naučia rozdiel medzi láskou a náklonnosťou, keďže je to prvý blízky a dobrovoľný vzťah, ktorý samostatne vytvárajú. Puberta prináša do života veľa zmien, cez ktoré sa ťažko prenáša, dokým ich deti nemajú s kým zdieľať. Priateľstvo je zdrojom intimity, keď sú kamaráti voči sebe otvorení a dokážu zdieľať tie najtajnejšie pocity a myšlienky.[2]
Rodové rozdiely v intimite?
Množstvo psychológov porovnávalo kamarátstva medzi dievčatami a chlapcami, kde objavili, že dievčatá omnoho častejšie rozoberajú svoje emócie, podporujú sa a tým zlepšujú kamarátske puto a intimitu. Priateľstvá pre dievčatá predstavujú aj zdroj seba-definície, pretože ako kamošky medzi sebou zdieľajú úplne všetko.[3] Tieto tvrdenia mi osobne prídu zovšeobecnené a úzko prepojené so spôsobom výchovy a zasadzovaním detí to rodových rôl. Niekedy matky dievčatkám vštepujú, aby boli nežné a chlapcom aby boli „praví chlapi“, ktorí znesú všetko. Potom sú tieto výsledky platné. Osobne si myslím, že dievčatá aj chlapci potrebujú zdieľať pocity so svojimi kamarátmi. Záleží skôr od osoby, nie pohlavia, do akej miery to ten človek potrebuje.
Chlap a žena kamaráti byť nemôžu, či?
Buhrmester, Furman (1987) a Reisman (1990) študovali intimitu v priateľstve medzi rovnakým a opačným pohlavím a zistili, že toto puto je fluktuujúce. V detstve, teda do 9 roku života, deti hodnotili svoje kamarátstva s chlapcami aj dievčatami. Výsledky poznačili len na malý rozdiel v blízkosti s rovnakým a opačným pohlavím. V puberte sa však dievčatá a chlapci viac zbližujú a otvárajú kamarátom rovnakého pohlavia, čo sa zase zmení prechodom z puberty do mladosti.[4] Dievčatá aj chlapci od 16 roku vytvárajú blízke kamarátske vzťahy s hocikým, odhliadnuc od pohlavia.[5]
Život bez priateľstva?
Vymenované funkcie priateľstva predstavujú ako keby ideálneho priateľa, s ktorým sa dá preskákať celý život. Hladí to na duši, keď si mladý človek dokáže vytvoriť takéto pevné zázemie. No niekedy život nie je taký ideálny. Keď deti spájajú len povrchné záujmy a priateľstvo nespĺňa ďalšie funkcie pre emocionálny pokoj, tak to môže viesť k samote, úzkosti a depresii. Kvalita nad kvantitu. Tá môže dieťa aj zachrániť.
Viac o negatívnych skúsenostiach v priateľstve a ich dopade na budúci život dieťaťa si prečítaš ďalšiu nedeľu.
Zouza
[1] Sullivan, H. S. (1953). The interpersonal theory of psychiatry. New York, NY: Norton.
[2] HOJJAT, Mahzad a Anne MOYER. The psychology of friendship. ISBN 9780190222024.
[3] Rose, A. J., & Rudolph, K. D. (2006). A review of sex differences in peer relationship processes: Potential trade-offs for the emotional and behavioral development of girls and boys. Psychological Bulletin, 132, 98–131.
[4] Buhrmester, D., & Furman, W. (1987). The development of companionship and intimacy. Child development, 58, 1101–1113.
[5] Reisman, J. M. (1990). Intimacy in same-sex friendships. Sex Roles, 23, 65–82.
Pingback: Momenty ti ukážu, na koho sa môžeš spoľahnúť a od koho máš utekať