Online svet ti dáva moc, byť hocikým. Úspešný vyznačkovaný podnikateľ, milovníčka metalovej hudby alebo profesionálny stalker. Všetko je v tvojich rukách, pretože za tou obrazovkou sedíš len ty.
Aký je rozdiel medzi tvojím online a offline ja? Keď sa pozrieš na svoje sociálne profily, aký dojem na tebe zanechávajú ? Poznáš publikum, ktoré tvoj svet sleduje? Vytváraš si online priateľstvá alebo len udržiavaš kontakty z face2face života?
Ja a moje online Ja
Online profily vytvárajú novú vrstvu identity, ktorú v danom čase zdieľaš s oveľa širším publikom, ako reálnom živote. Máš pod kontrolou všetky faktory, ktoré ovplyvňujú tvoju prezentáciu. Určuješ uhol pohľadu na teba, filtre, emócie z fotiek, čo publikuješ, slová, ktoré zdieľaš. Hashtagy, slogany a prevládajúce vizuálne informácie skracujú a kódujú reč do kultúrnych kontextov, do ktorých vidia len zainteresovaní. Navyše máš na všetko oveľa viac času.
V komunikácii naživo je potrebné veci popisovať obsiahlejšie. Povedať príbeh slovami vyžaduje popis osôb, charakteru, vzťahov a ich dopadu na okolie. Vo videu to ide za pár sekúnd. Bežné stretnutie je oveľa dynamickejšie, ako scrollovanie profilov. Miesto, ľudia, zvuky, počasie, nálada sú faktory, ktoré ovplyvňujú momenty. Navyše sa dejú naraz. Z vizuálneho hľadiska, ťa ľudia vidia celú/-ého bez filtrov a úprav. Vyžarovanie a reč tela sú ďalšie špecifické črty človeka, ktoré si veľmi nevyberieš (iba ak sa perfektne kontroluješ) a taktiež formujú dojem na ľudí.
Offline momenty sú pestré, za obrazovkou existujú izolovane tvoja stena a moje prostredie.
Do akej miery je tvoje online ja odlišné od toho reálneho? Ako dôležitá je pre teba online prezentácia a prečo? Sú tvoje sociálne profily súčasťou tvojho ja?
Online ľudské potreby
Facebook, Instagram a iné firmy o nás vedia obrovské množstvo vecí. Je to miesto, kde sa udržiavame v kontakte s veľkým počtom ľudí. Od detstva sme si zvykli pestovať vzťahy cez rôzne portály. V dnešnej dobe je bežné spájať sa s ľuďmi cez internet, aj na celý život. Psychológovia rozdeľujú online medziľudské potreby do dvoch kategórií:
- Vyhľadávanie sociálneho kontaktu– zdieľanie a následné reakcie ľudí (like, share, comment…)
- Vyhľadávanie odozvy – zdieľanie emocionálnych info s nádejou odpovede
Čo potom robí priateľské publikum? Buď pasívne čítame konverzácie, preklikávame fotky a profily, hľadáme informácie…Alebo aktívne reagujeme a komunikujeme (verejne- komenty alebo súkromne-správy) na emócie, koníčky, hocičo, čo nám je v reálnom živote blízke.
Aký typ obsahu zdieľaš ty? Tvoje koníčky, momenty šťastia z podareného outfitu alebo makeupu, úspechy, výlety, hudbu, články, raňajky, kávu, obed, kávu, večeru, tréningy a motivujúce citáty? Ako naopak reaguješ na posty ostatných ľudí? Do akej miery hodnotíš ľudí za obrazovkou?
Tvoje súkromie= dáta firmy
Pri analýze obsahu tvojich sociálnych profilov je dôležitejšia otázka súkromia. Do akej miery, je pre teba dôležité zdieľať rodinné momenty, narodenie dieťaťa, čas strávený s najbližšími na internete? Čo si myslíš o ľuďoch, čo túto hranicu nemajú? Zamýšľaš sa pred publikovaním nad tým, kto to všetko môže vidieť, zdieľať a komentovať bez tvojho vedomia? Takéto povedomie málo koho napadne pri tlačítku share.
Zdieľanie myšlienok a momentov na internete je dnes na dennom poriadku. Je to forma udržiavania kamarátstiev cez kontinenty, časovú os a životné fázy. Sú to drahocenné informácie, ktoré navždy niekde zostanú. V pamäti kamarátov, ich okolia alebo len databázy firmy. Vďaka nim sme v obraze a pasívne sa zaujímame o svoje okolie. Uľahčujeme si množstvo konverzácií a bádania o ľuďoch. Ešte stále máme potrebu po sociálnom kontakte a intímnom prepojení, bez filtrov, rolí a póz. Online platformy nám ponúkajú informácie, ktoré v dnešnej dobe hýbu svetom a otvárajú bezhraničné možnosti.
Osobne som na rozmedzí, čo sa týka sociálnych sietí. Na jednej strane im som vďačná, pretože dokážem udržiavať množstvo vzťahov na diaľku a zároveň si plniť sny. No na druhej strane ma aj robia nešťastnou, keď tam trávim veľa času a vymieňam online kontakt za ten fyzický.
Aký je tvoj názor?
Zouza
Pingback: Koniec priateľstva! Dotazník vyplnený, dáta zhrnuté. Pozri ako to dopadlo.