Pri šoférovaní domov hneď vieš, že si Slovensku.
Ako?
Zavalia ťa tony obrovských billboardov o firmách a politikoch, ktorí chcú tvoje peniaze alebo hlas. Malebná slovenská príroda, historické budovy a dokonca autobusy reklamy hyzdia. Zabraňujú človeku pozerať sa na to jediné, čo mu je blízke. Príroda a rodná krajina.
Typicky slovensky sme sa prispôsobili tomuto:
O level vyššie sú reklamy, ktoré pohoršujú. Známa veta SEX SELLS je pravdepodobne argument na všetky jednoduché nápady, ktoré svet reklám zažil. Bohužiaľ už dávno neplatí. Ženy, ktoré najčastejšie vidíme s igelitkami objektivizáciu žien v reklame hodnotia negatívne. Nielenže si produkt nekúpia, značka stráca dôveryhodnosť a správa z reklamy zostáva nepochopená.[1]
Čo to vlastne objektivizácia je?
Odkiaľ pochádza?
Ake má následky?
Objektivizácia ľudí (deje sa to aj pri mužoch) znamená, že ich telo alebo časť je použitá, ako objekt pre predaj.[2] Reklama je podľa KRAS vyhodnotená ako nevhodná a sexistická ak:
- zobrazuje stereotypné role ženy/muža,
- obsah reklamy nesúvisí s produktom
- telo človeka je použité ako objekt (dehumanizuje sa)
- zobrazuje násilie
- dehonestuje ľudskú dôstojnosť
Slovenský folklór
Sexizmus má na Slovensku hlboké korene zachované v prísloviach a porekadlách. Adolf Záturecký ich zozbieral a objavil následovné:
„Žena muža jazykom bije a muž ženu päsťou“
„Odvráť bože ľutovníkov a prispej nám závistníkov“
„Žena je proti mužovi len vechet.“
Umelkyňu Ivanu Šatekovú inšpirovali k tvorbe výšiviek, ktoré zobrazujú dnešné „tradície“.
Nadradenosť nad ženami neobišla ani krásne Slovensko. Udržiavanie obrazu ženy ako objektu krásy, zábavy a pasívnej naivity, škodí ich psychike. Reklama vždy zobrazuje perfektný idol krásy ako cieľ, ktorý má žena dosiahnuť, aby vôbec bola zaujímavá pre mužov. Žiadna ho v reálnom živote nedosiahne, lebo sa našťastie nephotoshopujeme za pochodu.
Ak sa ľudia identifikujú s reklamou, začnú sa pozorovať a porovnávať, narábať so sebou ako s objektom z reklamy, môže to vyústiť do pocitov úzkosti alebo aj problémov so stravovaním. Ak sa žena s kritickými poznámkami na svoj výzor stretne v reálnom živote, tak sa neustále cíti ako kus mäsa a nie ako človek hodný rešpektu. [3]
Vo výskumoch o objektivizácií žien v reklame, našli vždy vo viac ako polovici sexistický obsah. Ženy (ale aj muži) strácajú hodnotu ako ľudia, čo dáva konzumentom návod ako z človeka urobiť objekt, nad ktorý sa môže povyšovať a niekedy sa správať aj násilne. Či už verbálne, psychicky alebo fyzicky.[4]
Sexisitcká reklama prispieva k akceptácií násilia na ženách
Dehumanizácia ti dáva právo nadradenosti a ospravedlňuje násilie. Potvrdil to Bostonský experiment, migrantská kríza alebo Marina Abramovič svojím dielom, kde 7 hodín nechala návštevníkov robiť si s ňou čo chcú.
Nakoniec tu sú deti. Budúce generácie, ktoré už medzi 4-6 rokom života odpozorujú mužskú a ženskú rolu v spoločnosti. Učia sa to od dospelých a médií. [5]
Slovak teen girl hovoria za všetko.
https://www.instagram.com/p/BaZGaWwHu9S/?taken-by=slovakteengirls
15 ročná, ako z reklamy na novú bytovku v Dúbravke.
Aký je idol ženy na Slovensku?
Naozaj chceme verejne udržiavať takýto model ženy, ktorá musí byť krásna a sexy aby bola vôbec zaujímavá?
Naozaj je v pohode „vtipne“ komentovať výzor iných?
Naozaj je v poriadku oplzlo komentovať ako nadriadený, profesor, politik či podnikateľ mladé ženy?
Naozaj chceme mať takúto primitívnu hierarchiu medzi nami? Len vďaka reklame a udržiavaniu starých tradícií?
Ja nechcem.
Čo chceš ty?
Zouza
[1] Viac info: http://womennotobjects.com/new-page-1
[2] Vance, K., Sutter M.,, Paul B. PERRIN a Martin HEESACKER. The Media’s Sexual Objectification of Women, Rape Myth Acceptance, and Interpersonal Violence. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma [online]. 2015, 24(5), 569-587 [cit. 2017-11-05].
[3] Vance, K., Sutter M.,, Paul B. PERRIN a Martin HEESACKER. The Media’s Sexual Objectification of Women, Rape Myth Acceptance, and Interpersonal Violence. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma [online]. 2015, 24(5), 569-587 [cit. 2017-11-05].
[4] Vandenbosch, L., Eggermont S. Understanding Sexual Objectification: A Comprehensive Approach Toward Media Exposure and Girls’ Internalization of Beauty Ideals, Self-Objectification, and Body Surveillance. Journal of Communication [online]. 2012, 62(5), 869-887 [cit. 2017-11-05]. DOI: 10.1111/j.
[5] Viac info: http://womennotobjects.com/new-page-1
Pingback: Je ľahké povedať ľúbim ťa, ťažšie je povedať vážim si ťa -