sexizmus, reklama, idoly, stereotypy, slovensko, alkohol

Reklama, sexizmus a idoly

Pri šoférovaní domov hneď vieš, že si Slovensku.

Ako?

Zavalia ťa tony obrovských billboardov o  firmách a  politikoch, ktorí chcú tvoje peniaze alebo hlas. Malebná slovenská príroda, historické budovy a dokonca autobusy reklamy hyzdia.  Zabraňujú človeku pozerať sa na to jediné, čo mu je blízke. Príroda a rodná krajina.

Typicky slovensky sme sa prispôsobili tomuto:

 

sexizmus, reklama, idoly, stereotypy, slovensko, alkohol

O level vyššie sú reklamy, ktoré pohoršujú. Známa veta SEX SELLS je pravdepodobne argument na všetky jednoduché nápady, ktoré svet reklám zažil. Bohužiaľ už dávno neplatí. Ženy, ktoré najčastejšie vidíme s igelitkami objektivizáciu žien v reklame hodnotia negatívne. Nielenže si produkt nekúpia, značka stráca dôveryhodnosť a správa z reklamy zostáva nepochopená.[1]

Čo to vlastne objektivizácia je?

Odkiaľ pochádza?

Ake má následky?

Objektivizácia ľudí (deje sa to aj pri mužoch) znamená, že ich telo alebo časť je použitá, ako objekt pre predaj.[2] Reklama je podľa KRAS vyhodnotená ako nevhodná a sexistická ak:

  • zobrazuje stereotypné role ženy/muža,
  • obsah reklamy nesúvisí s produktom
  • telo človeka je použité ako objekt (dehumanizuje sa)
  • zobrazuje násilie
  • dehonestuje ľudskú dôstojnosť

Slovenský folklór

Sexizmus má na Slovensku hlboké korene zachované v prísloviach a porekadlách. Adolf Záturecký ich zozbieral a objavil následovné:

„Žena muža jazykom bije a muž ženu päsťou“

„Odvráť bože ľutovníkov a prispej nám závistníkov“

„Žena je proti mužovi len vechet.“

Umelkyňu Ivanu Šatekovú inšpirovali k tvorbe výšiviek, ktoré zobrazujú dnešné „tradície“.

sexizmus, reklama, idoly, stereotypy, slovensko, alkohol
Ivana Šateková o alkohole, agresii a domácom násilí na SR
sexizmus, reklama, idoly, stereotypy, slovensko, alkohol
Ivana Šateková “Ukáž žene, kde je jej miesto.”
sexizmus, reklama, idoly, stereotypy, slovensko, alkohol
Ivana Šateková, Na trosky

Nadradenosť nad ženami neobišla ani krásne Slovensko. Udržiavanie obrazu ženy ako objektu krásy, zábavy a pasívnej naivity, škodí ich psychike. Reklama vždy zobrazuje perfektný idol krásy ako cieľ, ktorý má žena dosiahnuť, aby vôbec bola zaujímavá pre mužov. Žiadna ho v reálnom živote nedosiahne, lebo sa našťastie nephotoshopujeme za pochodu.

Ak sa ľudia identifikujú s reklamou, začnú sa pozorovať a porovnávať, narábať so sebou ako s objektom z reklamy, môže to vyústiť do pocitov úzkosti alebo aj problémov so stravovaním. Ak sa žena s kritickými poznámkami na svoj výzor stretne v reálnom živote, tak sa neustále cíti ako kus mäsa a nie ako človek hodný rešpektu. [3]

Vo výskumoch o objektivizácií žien v reklame, našli vždy vo viac ako polovici sexistický obsah. Ženy (ale aj muži) strácajú hodnotu ako ľudia, čo dáva konzumentom návod ako z človeka urobiť objekt, nad ktorý sa môže povyšovať a niekedy sa správať aj násilne. Či už verbálne, psychicky alebo fyzicky.[4]

Sexisitcká reklama prispieva k akceptácií násilia na ženách

Dehumanizácia ti dáva právo nadradenosti a ospravedlňuje násilie. Potvrdil to Bostonský experiment, migrantská kríza alebo Marina Abramovič svojím dielom, kde 7 hodín nechala návštevníkov robiť si s ňou čo chcú.

Nakoniec tu sú deti. Budúce generácie, ktoré už medzi 4-6 rokom života odpozorujú mužskú a ženskú rolu v spoločnosti. Učia sa to od dospelých a médií. [5]

Slovak teen girl hovoria za všetko.

 

https://www.instagram.com/p/BaZGaWwHu9S/?taken-by=slovakteengirls

15 ročná, ako z reklamy na novú bytovku v Dúbravke.

sexizmus, reklama, idoly, stereotypy, slovensko, alkohol

Aký je idol ženy na Slovensku?

Naozaj chceme verejne udržiavať takýto model ženy, ktorá musí byť krásna a sexy aby bola vôbec zaujímavá?

Naozaj je v pohode „vtipne“ komentovať výzor iných?

Naozaj je v poriadku oplzlo komentovať ako nadriadený, profesor, politik či podnikateľ mladé ženy?

Naozaj chceme mať takúto primitívnu hierarchiu medzi nami? Len vďaka reklame a udržiavaniu starých tradícií?

Ja nechcem.

Čo chceš ty?

Zouza

 

[1] Viac info: http://womennotobjects.com/new-page-1

[2] Vance, K., Sutter M.,, Paul B. PERRIN a Martin HEESACKER. The Media’s Sexual Objectification of Women, Rape Myth Acceptance, and Interpersonal Violence. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma [online]. 2015, 24(5), 569-587 [cit. 2017-11-05].

[3] Vance, K., Sutter M.,, Paul B. PERRIN a Martin HEESACKER. The Media’s Sexual Objectification of Women, Rape Myth Acceptance, and Interpersonal Violence. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma [online]. 2015, 24(5), 569-587 [cit. 2017-11-05].

[4] Vandenbosch, L., Eggermont S. Understanding Sexual Objectification: A Comprehensive Approach Toward Media Exposure and Girls’ Internalization of Beauty Ideals, Self-Objectification, and Body Surveillance. Journal of Communication [online]. 2012, 62(5), 869-887 [cit. 2017-11-05]. DOI: 10.1111/j.

[5] Viac info: http://womennotobjects.com/new-page-1

1 názor na “Reklama, sexizmus a idoly”

  1. Pingback: Je ľahké povedať ľúbim ťa, ťažšie je povedať vážim si ťa -

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.