sexualita deti; telesna integrita; určenie hranic; ucenie z modelov ucenie z modelov

Sexualita detí časť 1.: učenie z modelov, hranice a prvé slová

Sexualita detí. Toto priam „zakázané“ až neprípustné slovné spojenie v ľuďoch spúšťa fantáziu, že čo to vlastne môže byť. Veď už pri slove sexuálna výchova hneď myslia na sexuálne polohy. S impulzívnymi reakciami toho veľa nenarobím, ale pokúsim sa ti priblížiť široké spektrum sexuálneho vývinu.

Každý človek sa rodí ako sexuálna bytosť s pohlavnými orgánmi a reflexom vzrušenia. Rastieme, postupne sa vyvíjame a naša sexualita nie je výnimkou. V každej fáze vývinu vnímame a nasávame iné informácie o sebe a okolí, ktoré priamo ovplyvňujú náš romantický život v budúcnosti. Spomenula som vývin pohlavných orgánov v maternici, vplyv matky na blízkosť, lásku a akceptáciu v prvých mesiacoch života a v tomto článku sa dozvieš, ako to pokračuje po prvom roku života.

Učenie z modelov

Kojenec aka citlivý pozorovateľ nasáva všetko, ako špongia, a dokonca si už začína spájať súvislosti. Zistí, že špecifické správanie vedie k jednému výsledku, ktoré keď sa opakuje, ukotví sa ako vlastnosť. Typickým príkladom je plač a moment, kedy sa dieťa naučí, že vďaka nemu dostane, čo chce. Kamarátka mi spomínala krásny príbeh z jej práce v škôlke o dievčatku presne s týmto prístupom: poplačem – dostanem. Je logické, že dve vychovávateľky nebudú naplňovať sny každému bábätku. Keď znova neposlúchala a začala plakať a trucovať, odniesli ju sadnúť si na stoličku na ukľudnenie. Po niekoľkých rovnakých situáciách zopakovali postup a v určitom momente, keď sa dievčatko rozplaklo, išlo k stoličke na ukľudnenie samo. Princípom teda je – ak sa ti správanie páči pochváľ, ak nie poukáž a vysvetli, pri opakovaní ignoruj alebo primerane potrestaj (stolička ukľudnenia). [1]

Pohyb a určovanie si vlastných hraníc blízkosti

Vďaka prvým krokom dieťa začína regulovať blízkosť k ľuďom, ktorá mu je príjemná. Keďže dotyky sú hlboko prepojené s pocitmi príjemného a nepríjemného, je dôležité, aby sa dieťaťu poskytol priestor na vyjadrenie zmyslového vnímania a prežívanie vlastného tela – telesná integrita. V tejto sfére preberajú veľkú zodpovednosť dospelí, pretože sú silnejší, skúseneší a teda zodpovední za vytváranie fyzického kontaktu s dieťaťom. To môže niekedy viesť aj k zneužívaniu dieťaťa, čo si dieťa samozrejme neuvedomuje. Je potrebné definovať hranicu:

Láskavá podporaZneužitie
Gestá a dotyky sú prejavom lásky a podporyCez telesný kontakt sa u dospelého uvoľní sexuálne vzrušenie
Telesný kontakt je obom príjemný – spôsobuje radosťSex. Impulzy chcú byť na dieťati uspokojené
Dieťa samo vyhľadáva telesný kontaktTelesný kontakt je dieťaťu nepríjemný/ nepasujúci

 

Keďže vzrušenie je reflex, ktorý sa nevedome spúšťa na základe impulzu, rozhodujúce je konanie dospelého a reakcia na impulz – či núti, opakovane sa snaží si impluz uspokojiť alebo nedopustí, aby ovplyvnil jeho/ jej správanie. V konečnom dôsledku je to dospelák, kto nesie zodpovednosť za telesný kontakt. Preto je nevyhnutné, deťom vytvoriť priestor na prejavenie pocitov o telesnom kontakte s hocikým. Tvoria sa tým základy telesnej integrity a určenia si hraníc, čo má priamy vplyv na prevenciu zneužitia.[2]

Sexualita detí

Medzi 18. a 24. mesiacom života si dieťa začne všímať pohlavné rozdiely na rodičoch a svojom okolí. Automaticky začne seba identifikovať na základe informácií, čo nazbiera a vyhodnotí si – som chlapček/ dievčatko. Záujem o genitálie a celkovú oblasť „tam dole“ sa prejavuje v skúmaní vlastného tela dotykmi a voňaním. Dieťa je zvedavé, či to dospeláci majú rovnako a bude sa pýtať. Takže si priprav slovník na pomenovanie gentiálií a výkalov, ktoré považuješ za vhodné.

V tomto období sa začína budovať vzťah k vlastným genitáliam, kde rozhodujúcu úlohu zohráva práve reakcia rodičov. Dieťa pri dotykoch a hladkaní vulvy alebo penisu zistí, že mu/jej to spôsobuje príjemné pocity a môže dokonca dôjsť k erekcii. Zákazy vedú k pocitu viny a strachu, niekedy až k potláčaniu sexuálneho impulzu. [3]

Vypočuj si rozhovor s pediatričkou Beátou Nemčokovou, ktorá sa so starostlivými rodičmi stretáva a jej hlavnou radou  pre nich je:

„Sexualitu treba brať ako normálnu súčasť života, nedávať jej príliš veľký význam, ale zase aj nie negatívny. Všetko sa potom v živote vyvinie postupne a prirodzene.“

Ako vnímaš vlastnú sexualitu ty? Aké zážitky a aktivity do nej zahňuješ?

Prajem príjemné objavovanie,

Zouza

 

[1] Solomon, Andrew. Far from the tree: parents, children and the search for identity. New York: Scribner, 2012. ISBN 9780743236713.

[2] Moshammer-Peter, Brigitte. Kindliche Sexualentwicklung: Handout  Sexuologische Basiskompetenzen. Wien, 2017.

[3] Moshammer-Peter, Brigitte. Kindliche Sexualentwicklung: Handout  Sexuologische Basiskompetenzen. Wien, 2017.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.