Vždy som si vážila otvorenosť mojej mamky. Žiadnej debate sa nevyhýba a hľadá pochopenie. Došlo to do štádia, že mi kupuje odborné knižky o masturbácii a na obede debatujeme o detskej sexualite. Spomínali sme aj na moju prvú lásku – suseda zo siedmeho poschodia. Parádne sme sa zasmiali na tom aký to bol pre rodičov šok, že hráme hry na doktora.
Telo, zdroje, debata
Medzi 6. a 10. rokom sa deťom rozširuje sociálny okruh, vplyv autorít na správanie (učitelia, vychovávatelia) a hlavne viac času mimo rodičov, s kamarátmi, na internete. Médiá deti neustále konfrontujú so sexualitou, čo tvorí ich prvé vedomie o zobrazovaní žien a mužov a ako to medzi nimi „má“ fungovať. V dnešnej dobe už existuje mnoho kníh, ktoré deťom zodpovie na otázky o sexualite primerané veku. Otázkam o pohlavných orgánoch a aktoch (rozmnožovaní) sa netreba vyhýbať, skôr na ne odpovedať jednoducho a nezachádzať do zbytočných detailov. Pred pubertou deti potrebujú rozumieť svojmu telu, telesným procesom – prvá menštruácia a výlev spermií. Aby sa čiastočne pripravili na budúce zážitky a pocity. Odporúča sa viesť tieto konverzácie s dospelákom rovnakého pohlavia.
Hygiena, hranice, hanba
Jedným z hlavných dôvodov, prečo deti potrebujú rozumieť svojmu telu a mať k nemu pozitívny vzťah je telesná hygiena genitálií. Dieťa čoraz viac preberá zodpovednosť za kúpanie a navyše je to posledná príležitosť pre rodičov ovplyvniť intímnu hygienu. Potom budú dvere od kúpeľne už zamknuté.
S tým priamo súvisí budovanie hraníc a prvé pociťovanie hanby. Čím to je? Rozširovanie sociálnych okruhov spôsobuje, že dieťa na seba preberá vonkajšiu perspektívu okolia a teda aj viac vníma rozdiel medzi sebou a okolím. Skrátka dochádza mu, ako pôsobí na ľudí, čo okolie vníma za krásne a adekvátne a čo zaberá na koho. Nahota na verejnosti už niekedy neprichádza do úvahy a oblasť genitálií je pred rodičmi úplne skrytá. V tomto období je dobré vyhýbať sa prostrediu, kde je nahota vyžadovaná (sauna, nuda-pláže), aby obdobie budovania základov vlastných telesných hraníc a sebahodnotenia nebolo príliš extrémne.
Súkromie, stimulácia, spokojnosť
Súkromie naďalej hrá dôležitú úlohu v budovaní pozitívneho vzťahu k sebe a vlastnému telu. Doňho bezpodmienečne patrí aj stimulácia genitálií, ktorá je pociťovaná veľmi príjemne a slúži k uvoľňovaniu. Orgazmus ešte nemá význam. Masturbácia náleží skôr chlapcom ako dievčatám, ale nie nevyhnutne. Deti majú právo na sebauspokojovanie a súkromie. Ak je im to vysvetlené citlivo a s rešpektom, tak to môže mať len pozitívny vplyv na ich budúci intímny a partnerský život.
Pohlavná identita a kamarátstva
Škola plná detí, prvé kamarátstva a dokonca aj lásky. Vďaka kamarátstvam s rovnakým/ bližším pohlavím sa začína ukotvovať pohlavná identita a tiež špecifické správanie, ktoré je samozrejme odkukané od rodičov, no vyvíja sa aj úplne prirodzene. Pre dievčatá sú typické malé skupinky, kde sa sa prejavuje väčšinou bábikovské správanie a niekedy sú zo skupinky ostatné dievčatá vylučené. Chlapci začínajú tvoriť macho/ coolové bandy, kde vymýšľajú dobrodružstvá alebo sa zo srandy bijú. Kamarátstva sa vytvárajú hlavne na základe spoločných záujmov bez ohľadu na pohlavie, takže pohlavne pomiešané skupinky sú úplne prirodzené. Tieto príklady sú spomenuté ako väčšinovo typické.
Internet a porno
Až 70% detí medzi 8-17 rokom náhodne na internete objaví porno[1] a hrozí aj vytvorenie závislosti.
Ako teda na to? Hovoriť o internete, o informáciách, ako s nimi narábať a hodnotiť ich. Zase dodržiavame zásadu jednoduchých odpovedí len na to, čo sa dieťa pýta, aby sme sa nedostali do vysvetľovania fungovania sexbiznisu. Najdôležitejšia je ochrana súkromia a narábanie s fotkami na internete, zasielaním cudzím osobám a zodpovednosti, že zdroj fotky sa dá vypátrať. Je nevyhnutné predostrieť možné negatívne následky.
Vekom sa deťom rozširuje pochopenie okolitého sveta a bez diskusie o zdrojoch, názoroch, obrazoch a hodnotách nás môže prekvapiť mnoho skrytých problémov, ktoré sa ukážu až v tej najsúkromnejšej oblasti života – partnerstve.
Zouza
[1] Moshammer-Peter, Brigitte. Kindliche Sexualentwicklung: Handout Sexuologische Basiskompetenzen. Wien, 2017.